Agenten

7/31/2020

Ik luister graag naar podcasts, ook al heb ik door het wegvallen van woon-werkverkeer er niet zoveel tijd meer voor. Een van de onderwerpen waar ik graag over luister is natuurlijk het schrijven van fantasy. Writing Excuses is zo’n beetje de standaard waar iedereen wel van gehoord heeft, maar ik ontdekte kort geleden Ask the Bards van Delilah S. Dawson en Kevin Hearne. Helaas is deze podcast alweer gestopt, maar dat maakt het wel behapbaar om alles te beluisteren. In de podcast beantwoorden de twee auteurs vragen van luisteraars en veel daarvan komen neer op die ene kwestie: hoe zorg ik ervoor dat mijn boek uitgegeven wordt?

Twee Amerikaanse auteurs beantwoorden deze vraag natuurlijk vanuit hun perspectief en dat betekent de Engelstalige markt. Dan blijkt elke keer weer hoe anders die is dan de Nederlandstalige. Een van de grote verschillen is dat de eerste stap na het schrijven van een boek bijna altijd is om naar een agent te zoeken om je verder op weg te helpen. In het Engelse taalgebied kom je zonder agent bijna niet binnen bij een uitgever, maar dat is niet het enige. Agenten zorgen voor de zakelijke kant van het verhaal, zoals John Scalzi bijna vijftien jaar geleden al uiteenzette op zijn blog. Daarnaast hamert vooral Dawson er in de podcast op hoe belangrijk een agent kan zijn bij het daadwerkelijk schrijven aan een boek. Ze kunnen als eerste lezer of vroege redacteur een auteur echt begeleiden bij het schrijven. Niet zozeer in dienst van de schrijver, zoals een schrijfcoach die je inhuurt, maar iemand die zelf een zakelijk belang heeft bij het slagen van het boek. Dan zit je er toch op een hele andere manier in.

Bij ons zijn literair agenten nog minder in zwang. Zeker in de fantastische genres, waar de uitgeverijen op een paar vingers te tellen zijn en de gemeenschap vrij klein is, lijkt het niet voor te komen. Literair agent Remco Volkers (een van de eerste google hits op de term) zegt expliciet op zijn site “in de SF&F ben ik echt niet thuis”. Duidelijke taal dus. Iemand inhuren voor zakelijke bemiddeling binnen een genre waar het geld niet voor het oprapen ligt en waar de marges klein zijn is dan ook een lastig verhaal. Dan stel ik me zo voor dat een agent zichzelf pas echt zin gaat hebben als je de grens overgaat, zoals Thomas Olde Heuvelt deed.

Toch is het die rol als coach/redacteur/proeflezer van de agent die me het meest is bijgebleven uit Ask the Bards. Zo’n rol kennen wij niet echt en ik vraag me dan af hoe die er wel zou kunnen komen. Natuurlijk kan je andere mensen benaderen om vergelijkbare dingen voor je te doen, maar dan mis je toch iemand die echt met jou in hetzelfde schuitje zit, tot je bij de uitgever bent. Het feit dat de uitgevers hier kleiner zijn zal er wel aan bijdragen dat je minder snel ondersneeuwt zonder agent, maar ik ben benieuwd of het in de toekomst wel een nuttige bijdrage kan zijn aan het professionaliseren van het genre. Tot die tijd ga ik maar verder met het luisteren naar die lange lijst podcastafleveringen die nog op me wachten.


Foto door Alexander Kovacs op Unsplash

Vonk is een blog met verhalen, recensies, nieuws en opinies uit en over Nederlandstalige fantasy, sciencefiction en horror. Heb je vragen of opmerkingen, neem dan contact op via mail of Twitter.
Meer informatie over Vonk, privacy en recensies.

Redactie: Tom Kruijsen
Mail: tom@vonkfantasy.nl

Volg Vonk:
@vonkfantasy
vonkfantasy

Verhalen: magazine@vonkfantasy.nl

Je kunt Vonk steunen via Patreon. Al vanaf $1 per maand steun je dit blog en de schrijvers van de verhalen. Deze mensen gingen je voor en daarvoor zijn we erg dankbaar.

Ben je schrijver? Lees hier alles over het inzenden van je verhaal voor Vonk Magazine.