Toen ik Vonk Magazine aftrapte, begon ik ook een Patreon-pagina. Het was een manier voor lezers om bij te dragen aan de kosten die ik ging maken voor het betalen van schrijvers, want een van de belangrijkste doelen van Vonk Magazine is. Ik had eerder ook al geschreven over crowdfunding en hoe daarmee deuren open konden gaan voor niches zoals Nederlandstalige fantasy. Dit was een kans om daar zelf wat mee te experimenteren en er hopelijk wat van te leren.

Minder dan drie jaar later heb ik toch de stekker eruit getrokken. Het was geen storm gelopen met het aantal aanmeldingen, maar dat had ik ook nooit verwacht. Dat was dan ook niet de reden om ermee te stoppen. Het probleem was dat het platform niet goed aansloot bij wat ik aan het doen was, waardoor ik er nooit echt lekker mee kon werken. Bovendien waren er wat andere problemen met Patreon die langzaam duidelijk werden.

Voor wie dan wel?

Om te begrijpen waarom Patreon voor mij niet werkte, kun je het best kijken naar de gevallen waarin het wel de juiste keuze is. Er zijn volgens mij twee scenario’s waarin Patreon goed werkt. De eerste is bij losse stukjes terugkerende content. Een goed voorbeeld hiervan zijn podcasts. Een podcast is een afgebakend geheel waarvan je tegen mensen kunt zeggen: vind je dit leuk, betaal dan een klein bedrag per uitzending. Voor een artikel werkt dat minder goed, ik zou niet snel een geldbedrag uitgeven aan een enkel artikel, terwijl ik daar voor een podcast wel toe in staat ben. Daarnaast kennen podcasts vaak een regelmatig ritme dat niet te hoog ligt, bijvoorbeeld een keer per week. Dat maakt het ook beter te voorspellen wat je krijgt. Podcasts doen het over het algemeen erg goed op Patreon is mijn ervaring, volgens mij omdat ze zo goed aansluiten bij de manier waarop het platform ingericht is.

Het tweede scenario is als je al een maker bent met een schare fans, die je willen steunen. Er zijn bijvoorbeeld een hoop succesvolle schrijvers die op Patreon zitten. Zij geven een kijkje in de keuken en bieden mensen de kans om wat extra’s te krijgen naast de boeken die al verschijnen. Het helpt daarbij enorm als je als persoonlijkheid al bekend bent, want dan weten mensen al wat ze van je kunnen verwachten.

Mijn idee was om de Vonk Patreon in te steken op die tweede manier, maar dat gaf vooral een hoop stress. Ik wilde mensen graag mee laten kijken achter de schermen, maar dat leidde vooral af van de website zelf en het schrijven voor de website leverde niet genoeg interessants op om extra's voor Patreons over te houden. Daardoor had ik het gevoel dat ik niet kon voldoen aan de verwachtingen en daar werd volgens mij niemand gelukkig van. Dat was de belangrijkste reden voor mij om er mee te stoppen.

Niet ideaal

Een tweede reden om te stoppen (of eigenlijk meer een reden om iets anders te gaan doen) was dat ik van een aantal mensen hoorde: “Leuk dat Vonk, ik zou het best willen steunen, maar ik ga niet helemaal een Patreon-account aanmaken en mijn creditcard trekken.” Een groot nadeel voor de Nederlandse markt is dat Patreon geen iDeal ondersteunt en dat is voor ons de betaalmethode die de minste barrière opwerpt. Als je kijkt naar online verkopen, dan is dat vooral een zaak van zo veel mogelijk redenen om het niet te doen weg te nemen voor je koper. Als de betaalmethode twijfel oproept, dan ben je voor je het weet alweer iemand kwijt.

Dan is er nog de hobbel van Patreon zelf. Het mooie van zo’n platform is dat als je er eenmaal opzit, iemand zich snel ook ergens anders voor kan aanmelden. Voor mensen die er nog niet op zitten … juist niet. Daarnaast zit alles wat ik binnen Patreon gedaan heb daarin “vast”. Ik kan het er wel uit gaan kopiëren, maar waar plaats ik het dan? Een apart platform vergt dus wel dat je ervoor gaat, wil je het maximale eruit kunnen halen.

Dan doe ik het zelf wel

Patreon was voor mij een mooi experiment. Ik heb er een hoop van geleerd en het was een eerste financiële kickstart waarmee ik de schrijvers van de verhalen (deels) heb kunnen betalen. Uiteindelijk gaf het mij vooral inzicht in wat ik dan wilde proberen: een manier om iDeal betalingen te accepteren en mensen laten bijdragen op een andere tijdschaal dan maandelijks. Ik heb even zitten kijken naar Petje af, wat op zich aan mijn eisen voldoet, maar ik was bang dat het verschil met Patreon te klein was en ik tegen dezelfde dingen aan zou lopen. Dus besloot ik zelf mijn mouwen op te stropen en daar is Vonk+ uitgekomen.

Ik vond Patreon een mooi platform en ik ben blij dat ik daarmee begonnen ben. Het is goed om te onthouden dat er ook nadelen aan kleven en dat er alternatieven zijn. Misschien zijn er schrijvers die juist wel wat met dit soort platforms kunnen doen (ik zou zeker Petje af eens bekijken, want volgens mij is dat heel interessant). Voor mij is Vonk+ nu de goede stap, maar wie weet kom ik ooit in een of andere vorm toch weer terug bij een platform als Patreon, als wat ik nodig heb verandert.


Foto door Tim Swaan op Unsplash